
Okullarda uygulanan projelere Eğitim Gücü Sen Temsilcisi Gülay Çetkin, öğretmen, öğrenci ve okul idarelerinin iş yükü altında boğulduğunu, bu işin adeta ders işlemenin de önüne geçtiğini söyleyerek sert tepki gösterdi. Çetkin; “Okullarımız öyle bir hale geldi ki her öğretmenin birden fazla proje görevi, okulun her duvarı proje köşesi, her gün bir ya da birden fazla etkinlikle abartılmış bir hareketliliğe maruz bırakıldı. Tübitak, Teknofest gibi Bakanlık projelerinin yanı sıra son dönemlerde yerel, il-ilçe bazında projeler de okullarımıza bir yük olarak yürtülmektedir.
Gönülsüz yenen aş misali mecbur tutulan projeler faydadan zarara dönmek üzere.
Projelerde gönüllüğe dikkat çeken Çetkin, zorunlu gönüllük haline getirip öğretmenleri mecbur bırakarak yapılan projelerin fayda oranını düşürdüğünü söyledi. “Proje mantığı şudur; belirli özgün hedef ve amaçlara ulaşmak, faydalı bir değişim getirmek ya da değer katmaktır. Bazı konulara ilgisi, isteği yeteneği olan öğrenci ve öğretmenler birlikte bir noktada eksiklik, değişim-gelişim gerekliliği gibi proje hedeflerini belirlerler ve gerekli çalışmaları yapar. bizde bu durum bu zorunlu gönüllülük ile garip bir noktaya getirildi. Küçümsemek olarak görmüyorum çünkü öğretmen mecbur bırakıldı. On binlerce, yüzbinlerce öğretmen hatta kişi başı birden fazla projeye tabi tutulan öğretmen onca işinin arasında ne bulacak? Çay simit projesi yapıldı. Geçmişteki önemli kişiler canlandırıldı. Bu proje midir? Olmadığını onlar da biliyor ama mecbur, ne yapacak? Bu başta da söylediğimiz gibi proje mantığına aykırı bir durum. Talep edilen proje sayıları zaten proje doğasına aykırıdır.
Bir de ekonomik yük.
Projelerin gerçekleştirilmesi için ayrıca bir ekonominin olduğuna dikkat çeken Çetkin, proje talep ederken elde bulunan ve sunulan imkanlar açısından da okullara yük olduğunu söyledi. “Şimdi Bakanlık, İl-İlçe Müdürlükleri proje bekliyor. Okullar da imkan bekliyor. Bunların çalışmasının yapılacağı spor salonları, laboratuvarlar, gerekli materyaller, ödenekler var mı? Hadi onu geçtim proje yapan bazı öğretmenler çalışmaları yapmak için boş oda bulamıyor okulda. Şimdi bunca eksikliğe rağmen proje beklentisini geçtim yapılanın amaca uygun olması ne kadar mümkün. Okullar ödenek yetersizliğinden kıvranırken bu projeler için de ayrıca kaynak bulmak zorunda kalıyor, olmadı öğretmen ve idareciler ceplerinden ödüyorlar.
Sadece proje yapmakla kalınmıyor tabi.
Proje yapıldıktan sonra sunumlarında çok fazla zaman kaybına sebep olduğunu söyleyen Çetkin, “Her proje için harcanan emek, okul dışı mesailer, koşuşturmacalar derken öğretmenlerimiz tam bitti derken sonrasında adeta sunum şenlikleri yapılıyor, tüm okul ona odaklanıyor. Gelenler gidenler. Bu hareketliliğin olduğu günlerde ee dersler?
Yeni müfredat zaten yoğun iken Bakanlık projelerine zar zor yetişilirken yerel projeler de ne ola?
Okullar İl ve İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerinin kendi bünyelerinde yaptığı proje çalışmalarının da aynı sokağa çıkan çalışmalar olduğuna dikkat çeken Çetkin, “sadece adı farklı” dedi. “Okullara ekstra yük olarak yerel projeler artık pes dedirtti. Müfredat içinde olan veya diğer başlıklardaki projelerin arasında seçmelerle, değişik isim ve yorumlarla bir proje kararı alınıp okullara talimat veriliyor. Bunların hazırlanması, raporlaması da ayrı bir yüktür. Sorumluluk ve yerine getirilmediğinde de öğretmenlere ve idarecilere sorun oluşturacaktır.
Öğretmenler yakında ders işleyecek zaman ve güç bulamayacak hale gelecek.
Projelerin öğretmenler için zaman ve enerji kaybına neden olduğuna dikkat çeken Çetkin; “Okul idareleri ve öğretmenler bu projelerden bezmiş durumdalar. Hatta bazı okullarda daha hoş görünmek isteyen idareciler mükemmeliyetçi(?) yaklaşımlarla sorun çıkarır olmuş.
Akıl alıyor mu birden fazla proje, her hafta, her ay, her dönem raporlama derken hazırla-yap-anlat ile bir eğitim öğretim yılı bitirilmek isteniyorcasına proje derdine düştük.
Projeler gönüllüğe dayalı, ödenek, ortam ve materyal desteği ile yapılırsa faydalı olur, motive eder. Zorunlulukla yapılan projeler maalesef bizlere yük olur.
Gönüllüğe dayalı projelerde öğretmenlerimiz proje eylem kararımızı gönül rahatlığıyla uygulayabilirler.
GÜLAY ÇETKİN
EĞİTİM GÜCÜ SEN
DENİZLİ İL TEMSİLCİSİ

Bu Okulda Yaşananlarda Siyaset Mi Var Yoksa Milli Eğitimin Duyarsızlığı Mı?
Basın Açıklamaları // 29 Ekim 2025 Çarşamba
Fatih'i Terbiye Eden Tokat! Sistemi Neden Terbiye Edemiyor? Eğitimde Kuralın Ve Vicdanın Krizi
Basın Açıklamaları // 23 Ekim 2025 Perşembe
Kuru Kalabalık, Firavun ‘un Ateşi Ve Bir Karıncanın Onuru
Basın Açıklamaları // 16 Ekim 2025 Perşembe
Eğitimde Yeni Yonetim Şekli Seni İdare Edemeyeni Sen İdare Et
Basın Açıklamaları // 13 Ekim 2025 Pazartesi
Adalet Susarsa Kim Konuşacak?
Basın Açıklamaları // 9 Ekim 2025 Perşembe
Yasalar Yetmez: Vicdanı Da İnşa Etmeliyiz
Basın Açıklamaları // 2 Ekim 2025 Perşembe
Denizlide Bu Soruşturmalar Neden Soruşturulamıyor?
Basın Açıklamaları // 27 Eylül 2025 Cumartesi
Denizli Milli Eğitimde Tehdit Skandalı
Basın Açıklamaları // 22 Eylül 2025 Pazartesi
Denizli’de Öğretmenler Mağdur Mu Edildi?
Basın Açıklamaları // 30 Ağustos 2025 Cumartesi
Denizli’de Öğretmenler Mağdur Mu Edildi?
Basın Açıklamaları // 30 Ağustos 2025 Cumartesi